Jak a v čem bydlíme? A proč?
05. 08. 2018

Jak a v čem bydlíme? A proč?

Jako realitní makléř musím mít přehled o tom, kdo a jak žije. Bydlíme více v bytech, nebo v domech? Čísla vás možná překvapí…

 

Bydlení můžeme jednoduše rozdělit do několika skupin:

  • v rodinném domě
  • v bytě, který je tzv. družstevní
  • v bytě, který máme ve vlastnictví
  • v nájmu
  • nějak jinak, co se nehodí do žádné varianty

 

1. Bydlení v domech

Úplně nejčastěji bydlíme v klasických rodinných domech. Lidé, kteří takhle žijí, vidí hlavní výhodu v soukromí. Nerušíte sousedy a oni zase vás, máte možnosti využít zahradu, většinou lépe zaparkujete a podobně. Na druhou stranu, o dům a okolí je potřeba se starat.
V domech bydlí 44 % obyvatel. Je to nejčastější typ bydlení u nás.

 

2. Ve vlastním bytě

Hlavní výhodou je jakási bezstarostnost bydlení. O věci, které u domu zařizujete sami, se kolem bytu stará vámi zvolení lidé ze sdružení vlastníků. Výhodou je také fakt, že jste zapsaní na katastru, a tudíž si na byt můžete půjčit od banky.
Ve vlastním bytě bydlí 23 % obyvatel. Tedy přibližně každý čtvrtý člověk.


3. V nájmu

V Česku i na Slovensku existuje zvláštní paradox. Lidé bydlí v nájemním bydlení více méně z nouze a vnímají takové bydlení jako přechodné. Jedná se důsledek komunistického režimu, kdy lidé toužili bydlet ve vlastním. Ve zbytku Evropy i světa je nájemní bydlení zastoupeno mnohem více.
V nájmu u nás bydlí 21 % obyvatel.


4. V družstevním bytě

Tady jsou výhody bydlení v podstatě stejné, jako u bytu ve vlastnictví. Rozdíl je hlavně v tom, že jako člen družstva nejste zapsaní v katastru, ale vlastníte podíl v daném družstvu.
V družstevních bytech bydlí 9 % lidí. Tedy přibližně jeden z deseti.

 

5. Jinde

Nepatrné množství lidí bydlí například v sociálních bytech či podobných zařízeních. Když přičteme lidi bydlící pod mostem, vychází to na přibližně 3 procenta.

 

Velmi často se ale v životech lidí děje nějaká změna. Od svatby přes rozvody, narození potomků či úmrtí až po změnu zaměstnání a podobně. A to je fakt, který způsobuje i stěhování z jednoho typu bydlení do jiného.

V Česku i na Slovensku je cca 5 % obrátkovost. To znamená, že lidé se stěhují v průměru jednou za 20 let. Někdo za dvě desetiletí 4x, někdo jiný zase vůbec – je to průměr.

 

Ať už se chystáte měnit bydlení z jakéhokoli důvodu, je to věc, kterou neděláte zas až tak často. Já tyto změny řeším v podstatě každý den. Neváhejte se na mě obrátit, třeba jen s „obyčejným“ dotazem.

Michal Kriška
Autor: Michal Kriška

V realitách působím od roku 1999. Mé předchozí pracovní aktivity byly spojené též s obchodem. Jednalo se o prodej ultralehkých letounů zahraničním klientům a mou hlavní činností byla komunikace s anglicky hovořícími klienty.

Práci realitního makléře se snažím odvádět tak, aby byl klient vždy spokojen. Od ostatních makléřů mne neodlišuje jen délka praxe (od r. 1999), ale též používané prostředky prodeje. Natáčím video prohlídky vč. 3D videa, využívám profesionální fotografické vybavení a postupy, vytvářím vizualizace interiéru, panoramatické fotografie. Videa si sám zpracovávám, fotografie upravuji, sám umím připravit virtuální prohlídku, jakou můžete znát ze služby Google Street View, aktivně vystupuji na sociálních sítích. Moderní technologie využívám, abych prodal Vaši nemovitost za co nejvyšší cenu k Vaší plné spokojenosti.

  


Mám středoškolské vzdělání s maturitou ekonomického směru se státní jazykovou zkouškou z anglického jazyka. Jsem držitelem dalších právnění podléhajícím zkouškám a také bezpříspěvkovým dárcem krve.

Vzhledem k délce své praxe mne příležitostně oslovují novináři s žádostí o stanovisko k popisovaným tématům. Články lze nelézt např. na serveru idnes.cz (čl. 1, čl. 2). Rozhovor jsem dával též do přílohy Hospodářských novin a Českému rozhlasu Region.


A proč vznikly tyto stránky?

Abych zde prezentoval, že je rozdíl mezi makléři, stejně tak jako mezi instalatéry, úředníky či třeba lékaři. Projděte si tipy a články. Věřím, že vám tyto informace pomohou v rozhodování a že si pro prodej nemovitosti zvolíte tu správnou cestu. 

Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. A to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Ani prodávající, ani makléř. 

Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta. To je také důvod, proč se neschovávám za žádnou velkou značku, ale naopak vstupuji na trh se svým jménem, na jehož pověsti mi záleží.

Jestli jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám za to. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, neváhejte mě kontaktovat. Rád se s Vámi sejdu u kávy, ačkoli já sám jsem jí dosud nepropadl.

E-book zdarma

Sedm nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

zpracováním osobních údajů

E-book zdarma

Sedm nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

zpracováním osobních údajů