Každý čtvrtý klient s hypotékou by dnes již sítem neprošel
14. 05. 2018

Každý čtvrtý klient s hypotékou by dnes již sítem neprošel

Až 25 % lidí, kteří vloni získali hypoteční úvěr, by jej letos už nedostali. Proč? Banky v Česku i na Slovensku zpřísňují podmínky. Proč? Obávají se tzv. přehřátí trhu. Jinými slovy hrozí fakt, že lidé by ztratili schopnost hypotéku splácen, banka by byla nucena si nemovitost „vzít“ a tím by se spustil velký problém.

Jaké indicie tomu naznačují?

Zvyšuje se zadluženost v poměru k příjmům. Každému klientovi musí po úhradě splátky hypotečního úvěru, pojištění a dalších povinných plateb, zůstat nějaká částka tzv. na žití. A tato částka se u klientů stále snižuje.

Hypotéka na celý život

Postupně se také zvyšuje doba, na kterou si lidé berou úvěr. Třeba na Slovensku byla průměrná délka hypotéky 25,5 roku, letos je to o téměř rok více. 63 % lidí si vzalo úvěr na nejdelší možnou dobu, tedy na 30 let.

Úrokové sazby rostou

I toto je logická reakce Národní banky. Aby bylo zamezeno poskytovat tzv. rizikovým klientům hypotéky, zvyšuje se i cena půjčených peněz. Úroková sazba je teď nejvyšší za poslední dva roky. I díky tomuto opatření se počet poskytnutých hypotečních úvěrů snižuje.

Co to znamená, když chcete prodávat?

Pomalu končí nejlepší období na prodej nemovitosti za posledních několik let. Méně lidí dostane hypotéku. A pokud ano, banka jim půjčí menší částku. To způsobuje, že lidé nebudou moci kupovat v takovém množství a až tak „drahé“ nemovitosti. Pokud tedy zvažujete prodej, je dobré příliš neváhat.

 

Budete-li chtít v této věci cokoli vědět, ozvěte se mi, rád vám poradím. 

Michal Kriška
Autor: Michal Kriška

V realitách působím od roku 1999. Mé předchozí pracovní aktivity byly spojené též s obchodem. Jednalo se o prodej ultralehkých letounů zahraničním klientům a mou hlavní činností byla komunikace s anglicky hovořícími klienty.

Práci realitního makléře se snažím odvádět tak, aby byl klient vždy spokojen. Od ostatních makléřů mne neodlišuje jen délka praxe (od r. 1999), ale též používané prostředky prodeje. Natáčím video prohlídky vč. 3D videa, využívám profesionální fotografické vybavení a postupy, vytvářím vizualizace interiéru, panoramatické fotografie. Videa si sám zpracovávám, fotografie upravuji, sám umím připravit virtuální prohlídku, jakou můžete znát ze služby Google Street View, aktivně vystupuji na sociálních sítích. Moderní technologie využívám, abych prodal Vaši nemovitost za co nejvyšší cenu k Vaší plné spokojenosti.

  


Mám středoškolské vzdělání s maturitou ekonomického směru se státní jazykovou zkouškou z anglického jazyka. Jsem držitelem dalších právnění podléhajícím zkouškám a také bezpříspěvkovým dárcem krve.

Vzhledem k délce své praxe mne příležitostně oslovují novináři s žádostí o stanovisko k popisovaným tématům. Články lze nelézt např. na serveru idnes.cz (čl. 1, čl. 2). Rozhovor jsem dával též do přílohy Hospodářských novin a Českému rozhlasu Region.


A proč vznikly tyto stránky?

Abych zde prezentoval, že je rozdíl mezi makléři, stejně tak jako mezi instalatéry, úředníky či třeba lékaři. Projděte si tipy a články. Věřím, že vám tyto informace pomohou v rozhodování a že si pro prodej nemovitosti zvolíte tu správnou cestu. 

Za každým prodejem nemovitosti se totiž skrývá lidský příběh. A to je důvod, proč by nikdo neměl tak důležitý životní krok podceňovat. Ani prodávající, ani makléř. 

Záleží mi na odvedení špičkové práce a na spokojenosti klienta. To je také důvod, proč se neschovávám za žádnou velkou značku, ale naopak vstupuji na trh se svým jménem, na jehož pověsti mi záleží.

Jestli jste dočetli až sem, máte můj obdiv a děkuji Vám za to. Pokud Vás cokoliv dalšího zajímá, neváhejte mě kontaktovat. Rád se s Vámi sejdu u kávy, ačkoli já sám jsem jí dosud nepropadl.

E-book zdarma

Sedm nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

zpracováním osobních údajů

E-book zdarma

Sedm nejčastějších chyb při prodeji nemovitosti

zpracováním osobních údajů